ROTARY DISTRIKT 2400

« DELA VÅR ORUBBLIGA PASSION FÖR HUMANITÄRT UTVECKLINGSARBETE PÅ ORTEN DU BOR ELLER NÅGONSTANS I VÄRLDEN »

Notiser
Rotarys nästa världspresident blir kanadensiskan Jennifer Jones. När hon tillträder den 1 juli i år blir hon den första kvinnliga presidenten – och ledare för 1,2 miljoner rotarianer, som i sina klubbar på världens alla kontinenter, dagligen engagerar sig i olika klimat,- freds- och utbildningsprojekt.
Två svenskar har tidigare haft den här ledarpositionen. Ernst Breitholtz från Kalmar och Carl Wilhelm Stenhammar från Göteborg. Men nu är det alltså dags för första kvinnan.

Under distriktskonferensen i Ängelholm tidigare i höst passade vi på att få en pratstund med distriktets nya representant för Rotary Doctors, Annica Hansson Borg, Hässleholm Rotaryklubb. Av den pratstunden blev det en artikel. Den här!

Foto: Birgitta Rydztröm

Nytt från Rotary i Världen
Rotaract club in Bangladesh rocks on, raises profile

Members of the Rotaract Club of Dhaka Orchid use popular music to boost Rotaract’s profile, attract members, and raise funds for projects.

Rotary honors a tireless advocate for women and girls

The 2024 Sylvia Whitlock Leadership Award recipient promotes women’s health and empowerment

New film tells story of Sir Nicholas Winton, World War II hero and humanitarian

Rotarian saved hundreds of children at risk of being killed by the Nazis in the lead up to World War II

Rotary projects around the globe March 2024

Learn how Rotary clubs are taking action in the United States, Canada, Hungary, South Africa, and India.

Klubbinformation
RLI utbildning våren 2022

Under våren 2022 har vi planerat in att genomföra en omgång av RLI. Den här omgången kommer att genomföras med tillfällen som är digitala och ett tillfälle där vi mötes fysiskt.
Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer vilket innebär att det fysiska tillfället med kort varsel kan ändras till ett digitalt genomförande.

För att anmäla dig till vårens start klicka här>>
Hur skall man få en lördagskväll att gå?
Det kan man fråga sig - själv skriver jag mitt månadsbrev för att sedan sjunka ner i soffan och titta på lite bra hockey.
Vilket lag jag hejar på ... eftersom jag bor i Ängelholm är det ganska lätt att gissa.

Nu när vi är framme i december börjar mina klubbesök bli avklarade, men jag har en handfull kvar att lösa före julledigheten och därefter i januari. Och kanske det sista i februari.
Under mina klubbmöten har jag lagt mycket fokus på att ge inspel till förnyelse och tillväxt. Att det behövs tror jag alla inser och merparten av klubbarna jobbar med frågorna.
Sen har vi svans som är nöjda och tycker att förändring är jobbigt och de är nöjda med som det är idag.
Personligen tror jag att det är en farlig väg för dessa klubbar.

Tanken med e-klubben är att vara en klubb för alla som inte har möjlighet att komma iväg på fysiska lunchmöten, som reser mycket, jobbar utomland eller hemifrån. Eller som bara inte har tid men ändå sitter vid en dator. Då är Rotarys e-klubb perfekt, bara koppla upp precis där man är! En ny och rolig möjlighet för medlemmar som kanske inte haft möjlighet tidigare? Eller kanske din partner, kollega eller granne som inte riktig känner sig redo för en klubb med vanliga lunchmöten, men vill bekanta sig med vår fantastiska organisation

Tom Nilsson och Elisabeth Hamilton är vårt distrikts två lagrådsrepresentanter som båda var på plats i Prag under årets Rotary Institute.
I år hade man valt att slå samman tio zoner, vilket motsvarar större delen av Europa med 34 länder och 104 distrikt.
Här kan du läsa Toms rapport från Rotary Multi-Zone Institute i Prag 14-19 september 2021.

The rotary Foundation