Publicerad av Birgitta Rydztröm den 01 Jul 2023
Idag startar det nya rotaryåret med Magnus Uvenfeldt från Halmstad-Norreport som distriktsguvernör, DG. Under världstemat "Skapa hopp i världen" kommer vi tillsammans att arbeta för detta genom vår närvaro, påverkan och vårt engagemang i olika projekt.
Och känslan av att skapa hopp gick att ta på vid guvernörsskiftet under fredagen på Grand Hotel i Halmstad.

Varma applåder blev det till avgående guvernören Peter Glimvall som kunde summera ett av sina bästa år. Så många upplevelser, intryck, insikter och erfarenheter. Och nya vänner i våra klubbar i distriktet och världen över.
– Efter det här året förstår man ännu mer kraften i det vi gör tillsammans. Att engagera sig utanför den egna klubben kan jag varmt rekommendera.

Stolta mottagare av Paul Harris Fellow
Peter uppmärksammade distriktsfunktionärer med varsin PHF, Paul Harris Fellow, för sitt hängivna arbete under året. Tyvärr var inte alla på plats men kommer att få sina nålar vid senare tillfälle. Det är Agneta Råberg, Växjö RK och ansvarig för The Rotary Foundation och Elisabeth Hamilton, Karlskrona af Chapman och avgående lagrådsrepresentant.
Men på plats fanns, Marinela Prodan, Rotaract Kristianstad, Magnus Jönsson, Örkelljunga och it-samordnare samt Elisabeth Storkirk, Halmstad-Tylösand och assisterande guvernör.
Elisabeth tillsammans med sina fyra AG-kollegor, Elisabeth Kullenberg, Ängelholm, Marie Abrahamsson, Lessebo-Hovmantorp, Camilia Quist, Karlshamn och Lisbeth Norrby, Kristianstad-Gärds, uppmärksammades för sitt arbete under året och fick ta emot en "specialgåva".
– Utan er vore det inte möjligt, sa Peter.

Ett av mina bästa år, säger avgående guvernören Peter Glimvall.

Uppmärksammade: PHF till Marinela Prodan, Rotaract, Magnus Jönsson,
it-samordnare och Elisabeth Strokirk, assisterande guvernör.

Våra fem assisterande guvernörer uppmärksammades med en
specialgåva av Peter.

Den klassiska guvernörskedjan - unikt år

Som vi alla vet går vi nu också in i det sista året som distrikt 2400. Vid guvernörsskiftet nästa år blir vi 2395 tillsammans med våra sydligaste rotaryvänner. Distriktsguvernör blir Ulla Ståhl, Karlskrona-Aurora.
Säkrat ledarskap för de kommande åren och guvernörskedjan fanns så klart på plats. I dubbel bemärkelse.

Från vänster DGN Per-Olof Karlsson, DGE Ulla Ståhl, Magnus Uvenfeldt, Peter Glimvall och IDPG Bengt Jansson.

Magnus Uvenfeldt och Peter Glimvall

Här kommer nålen också på plats.