Publicerad av Magnus Uvenfeldt den 01 Nov 2023
Månaderna rusar på och vi kan nu stänga bokslutet för oktober månad och kika genom dörrspringan för att se vad som kommer under november som är månaden då vi fokuserar lite extra på TRF, The Rotary Foundation. Varför inte använda ett eller ett par veckomöte för att diskutera vilka projekt vi vill genomföra under det kommande året.

Sedan förra månadsbrevet har det hunnit hända mycket i distriktet förutom alla de klubbesök som jag som DG har hunnit genomföra.

Strax efter förra månadsbrevet hade jag äran att få representera distriktet då Falkenberg Rk officiellt hade sitt 75års firande. En mycket trevlig tillställning med allt som hör en festlighet till såsom god mat och dryck, trevligt sällskap och liveband som i pauserna stöttades upp av Bosse Weilands musikaliska underfundigheter.

I samband med firandet av Falkenbergs Rotaryklubbs jubileum fick vi även möjligheten att närvara vid Sven Åke Hedström bokrelease av sin rykande färska bok ”Livet som jeepläkare”. Boken går att beställa direkt av Sven Åke via svenakehedstrom@gmail.com till det facila priset av 300 SEK+ev. frakt och behållningen går till Rotary Doctors verksamhet i Kenya.

I och med att oktober månad slog upp sina portar gick planeringen av den stundande distriktskonferensen in i den hektiska slutfasen. Det blev många långa dagar och sena nätter för att få allt på plats inför starten på fredagens seneftermiddag.
För några av oss startade konferensen redan onsdag lunch i och med ankomsten av John o Cindy Smarge (RI-Presidents personliga representanter till D2400). Onsdagen bjöd på lunch och sightseeing i Varberg samt möte och samordning med lördagens konferencier. Under torsdagen guidades John och Cindy av paret Hessel i Halmstad och Båstad med omnejd och dagen avslutades med egenhändigt tillagad middag hemma hos undertecknad vilket blev en avslappnad och trevlig start på konferenshelgen.

Konferensens näst intill 160 deltagare fick ta del av ett varierande och enligt många ett väldigt givande program. För egen del har John Smarges budskap om att föryngra klubbarna i steg om 5-10 år grott sig fast. John menar att erfarenheten ifrån världen i övrigt ger att det generellt sett inte går så bra att föryngra en klubb ifrån en snittålder på 75+ genom att ta in nya medlemmar under 35 utan hellre ha en mångårig plan där man successivt flyttar rekryteringsåldern neråt 5 år i taget.

Konferenshelgen avslutades sedan enligt tradition med en stillsam parentation över Rotaryvänner som inte längre är med oss samt därefter årsmötet för D2400.

Veckan efter konferensen var det World Polio Day där jag vet att det har varit full aktivitet ute i klubbarna för att hjälpa till i detta viktiga arbete. En första summering ifrån distriktskonferensen visar att vi under lördagen samlade in 10 000kr till End Polio vilket är ett utmärkt resultat. Utöver End Polio drog helgens lotteri in ytterligare 8 000kr till behövande i Ukraina.

Om vi nu blickar framåt så kan jag konstatera att resten av 2023 kommer distriktsverksamheten att vara fokuserad kring mina klubbesök, jubileumsfirande i Karlshamn samt förberedelsearbete inför D2395s första verksamhetsår.