Publicerad av Birgitta Rydztröm den 14 Mar 2023
När inte de svenska myndigheternas utbildningar räcker till så kan Rotary göra skillnad. Något som också uppmärksammats av SVT. I Halmstad har man genomfört ett strålande integrationsprojekt för kvinnor med utländsk bakgrund. Det handlar om instuderingshjälp för att bli godkänd i kursen "Jobba säkert med läkemedel".
– Allt fler kvinnor med utländsk bakgrund drömmer om att kunna få jobba utanför hemmet. Och många av de första jobben finns inom kommunal vård och omsorg. Men SKR:s utbildning är inte anpassad, säger Gunvor Juhlin-Dannfelt, Halmstad-Gamletull RK, ansvarig för projektet och själv läkare till professionen.
Foto: Skärmdump på SVT:s inslag

I Halmstad uppmärksammas nu ett jättefint projekt där rotaryklubben Halmstad-Gamletull hjälpt sju utvalda kvinnor att bli godkända i utbildningen "Jobba säkert med läkemedel". Ett krav för att bli behörig till jobb inom vård och omsorg. Det har visat sig svårt att lyckas bli godkänd med den digitala utbildning som SKR, Sveriges Kommuner och Regioner erbjuder.
– Vi har sett att deras utbildning är omodern och använder ett för svårt språk, säger Gunvor.

Instuderingshjälp till utbildningen

Projektet som Halmstad-Gamletull bestämde sig för att starta i höstas hade ett mycket tydligt syfte: att underlätta studierna och ge en bättre chans till adekvata kunskaper.
Målet var att alla deltagande kvinnor skulle bli godkända i kursen och klara det digitala provet.

Bild från SVT-inslag.

Och så blev det. Tillsammans med Anderbergsskolans "Skolan mitt i byn" har man har träffats vid åtta tillfällen under en dryg månad.  Flera medlemmar från klubben har medverkat med sina olika kompetenser. Huvudansvariga har varit Gunvor Juhlin-Dannfelt och Marie-Louise Larsson som är lärare.
Nu hoppas alla deltagarna att fler kan få samma hjälp som de själva fått.
Se inslaget som SVT Halland gjort. Klicka på länken!