Publicerad den 13 Dec 2023
Under de senaste dagarna har Rotary fått fin exponering både lokalt och på riksplanet. I Kristianstad blev det succé i år igen med tomteracet och i Växjö blev det fin exponering i SVT under Musikhjälpen som sänds därifrån.

I racet med tomtar som arrangerades för fjärde gången deltog inte mindre än 200 personer i loppet över 1,5 kilometer. – Det var gjort som ett familjeevent och arrangerades gemensamt av klubbarna Kristianstad-Gärds, Kristianstad-Hammarhus och Kristianstad-Nova, berättar Gun Klevås från Kristianstad-Hammarhus.

Alla små tomtar fick en välförtjänt medalj med inskriptionen Rotary Tomterace.

Eventet görs i samarbete med Kristianstad City, och backas upp av Rotaract och rotarianer från övriga klubbar. De lokala handlarna skänkte priser, som sedan lottas ut bland deltagarna. Sponsorbidrag kommer från lokala företag. Resultatet är imponerande och Rotaryklubbarna kan nu dela ut 50 000 kronor till Furuboda Folkhögskola, som kommer att genomföra ett sommarläger för flickor med funktionsvariationer och lika mycket till Youngstival, som arbetar framgångsrikt med att aktivera ungdomar. Dessutom kommer cirka 20 000 kronor att gå till End Polio Now. Kan man kalla detta något annat än succé...

Sveriges blickar mot Växjö

Växjö blev värd för Musikhjälpen som engagerar hela svenska folket. När temat "Ingen ska behöva dö av hunger" presenterades i slutet av oktober beslutade sig de fyra Växjöklubbarna att medverka och startade en Rotarybössa. Men också att vara med på torget med aktiviteter.
Temat stämmer väl in på det som Rotary står för och ett publikt evenemang av det här slaget går inte att missa. – Vi valde att visa upp ShelterBox och ett stort tack till Carlo Tyrberg från ShelterBox som tog vägen förbi Växjö från Åhus med boxen, säger Ola Larsson,Växjö-Öjaby, och som ingår i klubbarnas gemensamma pr-kommitté som stått för planering och genomförande av eventet.
Många hade intresse för tältet, som stack ut, och de projekt vi är engagerade i.

Medialt blev det flera inslag i direktsänd tv och artiklar i lokalpressen inför Musikhjälpen. Det blev ett härligt engagemang då klubbarna bemannade 24 timmar – och nattpassen och de tidiga morgontimmarna gick utmärkt.

Vill du bidra till bössan så finns den här: https://bossan.musikhjalpen.se/rotary-vaexjoe