Publicerad av Birgitta Rydztröm den 14 Nov 2023
Christer Svensson från Karlskrona-Rosenbom RK blir distriktets insamlingsansvarige. Det har saknats en koordinator och en samlande kraft för att informera i klubbarna om alla de olika fonderna som finns. Så här säger Christer om sitt uppdrag:
– Tanken är att jag ska vara en sammanhållande kontakt för klubbar avseende vilka mottagare av stöd som finns och vad de står och arbetar för.

Till sin hjälp har han ansvariga för The Rotary Foundation, End Polio Now, Rotary Doctors för att nämna några av stödmottagarna.
– Vi ska tillsammans kunna ge snabba svar när frågor kommer från klubbmedlemmar eller kontaktansvariga i klubbarna.
Att bidra till att bredda kunskaperna i klubbarna om de olika verksamheterna ser han som en av de viktigaste rollerna.

Klubbarna i distriktet har historiskt sett varit riktigt bra på att bidra till våra olika mottagare.
– Nu hoppas jag kunna bidra med att göra det än mer tydligt vad det finns för kanaler att göra nytta.
Ett exempel kan vara att man vid ett årsmöte kanske undrar var man ska skicka ekonomiskt stöd. Genom en bra kunskap blir det genast lättare att fatta beslut.

Vad är det första du kommer att ”ta tag i”?
Identifiera vilka mottagare som finns samt ordna upp en struktur att arbeta efter. Vidare handlar det också om att vi ska ha en kommitté som jobbar bra tillsammans mot ett gemensamt mål.

– En av målsättningarna är att lyfta blicken ytterligare och se andra mottagare än de "gamla vanliga".

Vilken support kan vi förvänta oss i klubbarna?
– Jag ska verka för att vi ska samla upp aktuell information om de olika mottagarna, då de genomför ”kampanjer” men också annars.
Tänk om en utvecklad informationsverksamhet och kunskap om vilka mottagare det finns i Rotary medför att vi rotarianer tycker det är ännu roligare att jobba i Rotary och att vi känner en större stolthet i vårt medlemskap.

Allt på ett och samma ställe
För att spara tid och underlätta letandet på olika sidor och i olika dokument efter en specifik uppgift, vill Christer nu samla all information om alla fonder på ett och samma ställe och göra det mer överskådligt och tydligt.
Det finns idag väldigt mycket information om man letar. Jag antar dock att det är svårt att få en samlad bild, därför vill jag verka för att vi får bättre koll.
– Men insamlingarna kommer att ske precis som tidigare direkt till mottagarna och inte genom mig som en slags administratör, betonar Christer.

Idag har vi ju särskilt ansvariga för TRF och Rotary Doctors med flera. Många klubbar ger gåvor regelbundet eller genomför insamlingar och gör olika aktiviteter. Är det till dig man vänder sig om man behöver support inför planering av sina insamlingar?
– Ja, i förlängningen hoppas jag kunna hjälpa till med detta.

Vem är Christer Svensson?
På frågan om varför han tror att just han fått frågan av distriktsguvernören svarar han så här:
– Förmodligen för att jag tycker om att vara engagerad i Rotary och tycker det är kul att jobba i organisationen. Christer är en skånepåg från Simrishamn men bor sedan 1980 i Karlskrona med sin fru Kristin, som också är rotarian och medlem i Karlskrona-Aurora.
Han har varit sin klubb trogen sedan han kom med 2012. Han har haft olika roller och varit president vid flera tillfällen samt varit assisterande guvernör för Blekinge.
– I dagsläget är jag IT-ansvarig och sekreterare i klubben. Ett annat uppdrag är att jag sedan flera år är ledamot i distriktets TRF-kommitté.

Så nog finns det en gedigen kunskap och det bästa av allt – en särskild glöd och ett stort engagemang. Den kombinationen är oslagbar.