Publicerad av Birgitta Rydztröm den 28 Apr 2023
Inte mindre än elva olika vattenprojekt har Alvesta Rotaryklubb genomfört på olika platser i Kenya. Det senaste projektet blev klart så sent som i december förra året. En som haft ett finger med i samtliga är Roland Axelzon, som med sitt stora hjärta och engagemang gett många bybor rent dricksvatten.
– Nu är ett tolfte vattenprojekt på gång, och en ny upplevelseresa till Kenya i oktober, säger Roland.
Sedan 2019 har Alvestaklubben i samarbete med flera klubbar i distriktet och med stöd av The Rotary Foundation (TRF) och Utvecklingsfonden (U-fonden) genomfört inte mindre än 11 olika vattenprojekt i Kenya.
I Kenya samarbetar man med lokala partners och Rotary Club of Nairobi. Roland berättar att man använder sig av metoden Rain water harvesting system, kan enklast beskrivas att man tar vara på regnvattnet. Områdena där projekten genomförs har låga grundvattennivåer och där de naturliga vattenkällorna är få eller ligger långt bort från byarna.

BEVISET. I bakgrunden syns vattentanken som tar hand om regnvattnet och Roland själv med glada bybor.

– Byborna utbildas i vattenhushållning i hur man sköter och underhåller vattentankar och tillhörande utrustning. Allt enligt ett fastställt kvalitetsprogram.
Om fler klubbar vill vara med och bidra i ett internationellt projekt, ta kontakt med mig på tel 070-527 13 00 eller epost: rolandaxelzon41@gmail.com

Om resan till Kenya i oktober
Man kan säga att det i kölvattnet av alla vattenprojekt blivit 14 upplevelseresor till Kenya. Alla med intressanta program och besök där projekt genomförts. Det är Roland som ordnar resorna och är huvudorganisatören. Hittills har 180 deltagare gjort honom sällskap. Som kuriosa kan nämnas att Roland både bott och arbetat i Kenya under ett antal år.
– Resan som är planerad till oktober är en 14 dagars-resa, och jag hoppas få dela upplevelserna med många nya och gamla rotarykollegor, säger Roland.

Från bidrag till verklighet
Rotary bidrar till så många människors bättre hälsa och liv, och genom att få möjlighet att besöka projekt och med egna ögon få se hur din klubbs bidrag används tillför ytterligare värde.
– Det blir på riktigt och man får en dimension till på det vi gör i Rotary, säger Peter Wickström, som är med i reseplaneringen och är inkommande president i Alvesta Rotaryklubb.

För dig som går i tankar att följa med så finns den planerade resrutten här.

Bilder från projekten