Publicerad av Agneta Råberg den 04 Jan 2021
Gott Nytt År kära Rotarianer!
Jag hoppas att ni alla haft en frisk och fröjdefull jul och en trevlig nyårshelg!
Det märks i mejlkorgen att det varit helg, för de kommer inte så mycket information, men lite dock som jag vill delge er!

Assisterande guvernörer
Cecilia Nilsson, assisterande guvernör i nordöstra Skåne under nästan 5 år lämnar vårt distrikt och är från och med årsskiftet distriktsinstruktör i vårt granndistrikt 2410.
Cecilia är sedan en tid permanent boende på Öland och medlem i Borgholm RK. Cecilia och jag blev assisterande guvernör samtidigt 2016 och har arbetat, umgåtts och trivts tillsammans. Många lycka till kära Cecilia i ditt nya distrikt och nya uppdrag och stort tack för ditt arbete i D 2400! D 2410 får en duktig och engagerad medlem i Cecilia!
Lisbeth Norrby, medlem i Kristianstad Gärds RK, där hon också varit President, är från och med 1 januari 2021 ny assisterande guvernör i nordöstra Skåne. Varmt välkommen Lisbeth i funktionärsteamet och jag vet att du kommer att vara en kompetent efterträdare till Cecilia!

Klubbprogram
Jag har dock under december fått en del signaler att många klubbar inte har någon form av mötesverksamhet, vilket faktiskt oroar mig väldigt mycket och en oro jag delar med RI President Holger Knaack! I dessa kämpiga corona tider behöver vi verkligen varandra och jag hoppas att ni kan komma igång med digitala möten!
Är ni oroliga för tekniken, så vet jag att vår DITS Magnus Jönsson hjälper till och även jag kan gärna stå värd för digitala möten.
Tycker ni det är besvärligt att få tag i en digital föredragshållare, så finns det nu en länk på distriktets hemsida till Youtube med de föredrag som spelades in på distriktskonferensen. Likaså finns det intressanta föredrag som vi kan använda oss av i andra distrikt. Min erfarenhet, från min egen klubb, är också att det inte är några problem att ordna digitala föredragshållare.
Jag kommer att be våra assisterande guvernörer att kontakta ”sina” klubbarpresidenter för att få en klar bild av hur det ser ut i distriktet rörande mötesverksamheten.

RLI, Rotary Leadership Institute
Ta tillfället i akt och gå RLI, Rotary Leadership Institute utbildningen, det finns fortfarande platser kvar! En alldeles utmärkt utbildning för alla och inte minst för nya styrelseledamöter. Under våren går RLI digitalt med utbildning under 4 kvällar till det facila priset av 400,-/deltagare. Klubbarna sparar minst 800,- jämfört med fysiska möten och dessutom slipper man resekostnadsersättningar! Anmälan skickar du till Gun Klevås gun.klevas@gmail.com

Omgång 1
  • Pass 1 den 9 februari. Uppstart
    • Modul 1, gruppuppgift - redovisning
  • Pass 2 den 16 februari
    • Modul 2, gruppuppgift - redovisning
  • Pass 3 den 2 mars
    • Modul 3, gruppuppgift - redovisning
  • Pass 4 den 9 mars
    • Redovisning - sammanfattning

Omgång 2
  • Pass 1 den 23 mars. Uppstart
    • Modul 1, gruppuppgift - redovisning
  • Pass 2 den 13 april
    • Modul 2, gruppuppgift - redovisning
  • Pass 3 den 20 april
    • Modul 3, gruppuppgift - redovisning
  • Pass 4 den 27 april
    • Redovisning - sammanfattning

Jul quiz
Döm om min förvåning, jag hade hoppats på 100-tals svar på julquizet, men fick in 2 svar!!!!
Hade du gått RLI hade du kunnat svara på alla frågorna eller om du har ett konto på rotary.org hade du också kunnat svara på alla frågorna!
Skämt å sido det finns så mycket intressant att studera på rotary.org, så har du inte ett konto – skynda dig att skaffa ett!

Nominering av Distriktguvernör
Glöm inte att meddela mig senast den 10 februari om ni har ett förslag på Distriktsguvernör för tiden 2023-24! Den som nomineras måste ha varit President. Jag kan utlova att det är ett fantastiskt roligt uppdrag!

Nu hoppas jag och säkert ni också på en vår då vi får möjlighet att vaccinera oss och börja kunna ha fysiska möten!
Till dess håll avstånd, tvätta händerna länge och ofta, använd handsprit, inga kramar och var rädda om varandra!

Varma Rotaryhälsningar från er Distriktsguvernör Agneta