Publicerad den 09 Dec 2020
Nu har ett rykande färskt månadsbrev från vår distriktsguvernör Agneta Råberg publicerats. Ett halvår som ställt oss alla inför stora utmaningar, men som också inneburit nya kreativa lösningar.
Välkommen till ett lite juligare månadsbrev som den här gången är förstärkt med ett Rotaryquiz.

Kära Rotaryvänner!

Idag är det den 8 december och jag tittar ut genom mitt fönster på Storgatan i Växjö  och de vackra juldekorationerna som smyckar vår stad och som är ungefär jämngamla med mig! Jag minns dem från när jag var barn och då det var ett äventyr att gå på julskyltning, med julmusik från många butiker, tomtar som tog emot önskelistor, Bilkåristerna som sålde glögg utanför Stadshotellet och massor av människor i rörelse.

1:a advent var det ganska stilla, en och annan affär var öppen och ingen jätteträngsel på gatorna, men i ett fönster satt stadens borgmästare och tillika president i Växjö S:t Sigfrid RK, Bo Frank, i full tomtemundering tillsammans med tomtemor och vinkade till förbipasserande och genast blev det lite mer jullikt!

Snart ett år sedan vi var i Sarasota
Snart är det 1 år sedan Anders och jag startade vår USA vistelse med HomeStay i Sarasota, Florida under en vecka där vi blev så otroligt väl omhändertagna. Klubbarna i Sarasota ordnande ett antal trevliga utflykter under veckan och vi besökte också ett par rotaryklubbar, ganska annorlunda mot besök i svenska rotaryklubbar.

Man läste 4-frågeprovet i korus, man hedrade den amerikanska flaggan och man bad en bön och sedan var det lunch och föredrag. 6-7 veckor senare var det lock down i Sarasota och t o m stränderna stängdes av. Pandemin var ett faktum. Vi fortsatte till Assembly och guvernörsutbildning i San Diego under den kommande veckan. Där det var långa intensiva utbildningsdagar tillsammans med ca 1 500 rotarianer från hela världen. En resa vi aldrig kommer att glömma! Väl hemma var det dags att planera för PETS & Distriktssamråd i Växjö i mars månad.

Nu hann Covid-19 ifatt oss också, det blev istället ett webinar den 18 april, som  fungerade alldeles utmärkt, mycket tack vare vår fantastiske DITS Magnus Jönsson, som såg till att tekniken fungerade och lugnade en nervös blivande guvernör!
Många klubbar stängde ner sin verksamhet helt och hållet, medan andra klubbar växlade om till digitala möten. Ett och annat presidentskifte skedde digitalt medan andra klubbar valde att genomföra presidentskiftet utomhus.

Guvernörsskifte
Så var det dags för guvernörsskifte, som ägde rum i Växjö i strålande sol och +30 graders värme. En för mig minnesrik dag och nu började äventyret på riktigt!

Agneta flankerad av Bengt tv, Annika och Anders.

Första klubbesöket
Första klubbesöket ägde rum i Lammhult RK den 17 augusti och sedan dess har jag haft förmånen att besöka ytterligare 50 klubbar inklusive Rotaract, har 2 digitala möten kvar i december och efter nyår ytterligare 4 klubbar.
Än en gång, stort tack till er alla – det har varit så roligt att få besöka er, träffa alla härliga rotarianer och få höra er berätta om allt bra ni uträttar!
Vår distriktskonferens, som blev ett hybridmöte, med tema ett Hållbart och Säkert Samhälle blev mycket uppskattad, och nu finns det möjlighet att titta på den igen via en länk på distriktets hemsida så småningom.
Nu är det också dags att nominera en ny blivande distriktsguvernör 2023/24, information är på väg ut till alla klubbpresidenter.

Årsmötesprotokoll, bokslutshandlingar, revisionsberättelse, finanskommitténs uttalande samt ekonomisk rapport och revisionsrapport avseende distriktets TRF-kommitté finns utlagd på distriktets hemsida.

Nu blickar vi framåt
Ett vanligt friskt år hade vi sett fram emot höstens sista klubbmöte med julbord, men av det blir inget i år.
En uppmaning till er presidenter-försök håll liv i klubbverksamheten genom digitala möten, det blir enklare att öppna upp för framtida vanliga möten om man inte alldeles stängt ned. Håll gärna också kontakt med era medlemmar via veckobrev.
Även om man har digitala möten kan man faktiskt bjuda in en presumtiv rotarymedlem. Vi har tappat ytterligare några fler medlemmar, så vi måsta alla hjälpas åt att få våra klubbar att växa!

Efter nyår börjar planeringen för vårens rotaryaktiviteter, vår DGE Bengt Jansson (bilden) ska gå på digital Assembly och planera för vårens PETS & Distriktssamråd, våra assisterande guvernörer ska planera för PrePETS, som troligen också blir digitala.

Distriktsfunktionärerna kommer att ha ett digitalt möte i slutet på januari där vi ska bestämma oss för en gemensam aktivitet i hela distriktet när våren gör sitt intåg! Mer om detta kommer i februari månads guvernörsbrev!

Stort tack för alla bidrag
I november har vi fortsatt samla pengar till End Polio Now och stort tack till er alla som bidrog med pengar på dels distriktskonferensen och under november månad. Ett extra tack till Hässleholms RK som bidragit med 20 000,- och till Växjö Rotaryklubb som bidragit med 10 000,- totalt blev det hela 48 425,-. Distriktet TRF-kommitté bidrar dessutom med DDF pengar, 11 354 USD eller i svenska pengar 100 000,-. Dessa pengar växer till 600 000,-!

Passa på att anmäla medlemmar till den digitala RLI-utbildningen, som distriktets presidenter har fått inbjudan till. Du som är ny i Rotary eller på väg att bli ny styrelseledamot prata med din president i ärendet.

Ja, året blev inte riktigt som jag hade föreställt mig det, men jag har haft ett fantastiskt första halvår som distriktsguvernör och är så tacksam över att jag fick möjlighet att inneha denna roll!

Nu hoppas jag att vi alla kan fira jul med åtminstone den närmaste familjen, att vi alla får vara friska och att vi är rädda om oss och varandra!

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!
Och var gärna med och tävla i julquizen. Priser utlovas!

Till julquizen (klicka på texten, ett separat dokument öppnas)

Er distriktsguvernör Agneta