Året som gick 2022 - ett nedslag i Distrikt 2400

Artiklar från 2022
22 mar 2022
Ugglarp i Halland och Ukraina i öst. Finns det någon gemensam nämnare mer än att båda börjar på U? Om det finns och det stavas Dagmar Glemme.
I dessa bisarra tider är det extra gott att vara rotarian då vi är vana att organisera och vara behjälpliga snabbt. Vi gör mycket just nu för att stötta ukrainarna.
Fler artiklar kommer att komma.

Tingsryds Rotaryklubb delar ut semlor på äldreboenden

Klubben delade ut för 8:e åren i rad på fettisdagen "2021-02-16" - 730 semlor framställt av och i samarbete med Urshultsbagarn till dem äldre vid äldreboende och till dem med hemtjänst i Tingsryds kommun. Vi också delade ut semlor till kommunens anställda i kommunens omsorgsförvaltningen som ta hand om våra äldre.
15 jul 2022
I vackra lilla Åstorp i nordvästra Skåne intill Söderåsens sluttningar arrangeras sedan snart 40 år Torparedagarna. En årlig festival i början av juli med knallar, tivoli och uppträden. Men också många föreningar bland utställarna. Bakom festivalen står den anrika brottarklubben Björnekulla BK. Inte fullt lika länge har Åstorps Rotaryklubb medverkat, men väl under ett antal år.
– Vi vill göra pr för Rotary i stort och lyfte bland annat ShelterBox och klubbens stora välgörenhetsarrangemang Söderåsrallyt, berättar klubbens kommunikatör Bengt Tufvesson som också tagit bilderna.

17 aug 2022
På fredag den 19 augusti med start kl 12 arrangerar rotarianen Kurt Månsson från Åstorp Rotaryklubb en föreläsning med hyllade agronomen Peter Sylwan, på Tingvalla Bygdegård i Åstorp.
– Det blir ett unikt tillfälle att få en samlad bild över dagens debatt om miljö, livsstil, klimat, energi och hållbar livsmedelsproduktion och som jag tror intresserar många, säger Kurt.

13 sep 2022
Blickarna mot Island! Idag startar Action Summit 22, det som vi är vana att kalla Institute och där våra ledare inom Rotary zon 17, 18, 19 och 20a samlas. Från vårt distrikt medverkar bland annat distriktsguvernör Peter Glimvall, inkommande Magnus Uvenfeldt och Agneta Råberg, The Rotary Foundation, TRF. De är i gott sällskap av RI presidenten Jennifer Jones. Action Summit vill spegla att vi är People of Action. Som rotarian kan du delta i något av de program som finns. Kanske något att fundera på till nästa år!

30 aug 2022
Under rubriken "Water, World Heritage Site Karlskrona and Archipelago"samlades tio ungdomar från åtta europeiska länder under en vecka i mitten av augusti i Karlskrona. Skälet? Det så uppskattade sommarlägret som arrangeras av Karlskrona Aurora Rotaryklubb.
– Detta är klubbens andra sommarläger, som egentligen skulle genomförts 2020 och som vi längtat, säger Ulla Ståhl.
04 nov 2022
¡Hola Loke! ¿Cómo estás en el nuevo país Argentina?
Loke Welander med Sölvesborg som hemvist är sedan några månader en kändis i staden Dolores, knappt två timmar bort med bil från huvudstaden Buenos Aires
Som många säkert vet har Rotary ett fantastiskt program för ungdomar och unga vuxna. Ett av dessa är våra ungdomsutbyten. Vi tog en intervju med Loke några månader in på hans ettårs-utbyte i Argentina. Behöver man säga att han stortrivs i skolan, med vännerna, familjen och livet? Knappast.
– Det bästa jag gjort hittills i mitt liv, säger Loke.
06 nov 2022
November har kommit, en månad som av många anses som grå och trist. Helt fel tycker jag. Vi inleder månaden med Gustav Adolfsbakelse, därefter får vi njuta en riktig gåsmiddag med alla tillbehör och vi avslutar med att fira första advent med glögg och pepparkakor! Så visst är november en glädjefylld månad. Och så hoppas jag att ni också känner er, glädjefyllda, efter en trevlig distriktskonferens där vi sammanstrålats från distriktets alla hörn och klubbar och utbytt erfarenheter, hört spännande föredrag, inspirerats av kulturinslag och fått ge bidrag till såväl kampen mot Polio som Ukrainas frihetskamp.   Med all denna inspiration och kunskap spänner vi nu musklerna och arbetar vidare för att stärka vårt Rotary, våra klubbar och medlemmar!
Alternativa julklappar - Julgröt till de som behöver!

Vill du ge mer prylar som inte behövs eller en alternativ julklapp till någon du tycker om? En julklapp som gör verklig nytta

20 nov 2022
Vilken höst det varit i Hässleholm. Först vandring och sedan soaré till förmån för Rotary Doctors.
I år var det tredje gången som hässleholmarna snörade på sig sina vandrarkängor för att gå för rent vatten. Sammanlagt blev det 77 mil för de cirka 90 välgörenhets-vandrarna.
Det är Hässleholms Rotaryklubb och den lokala vandrarföreningen som nu med glädje kan se hur de 77 milen omvandlats till rent vatten i källan Wanyama och försörjer 80 hushåll i byn Namirimo i nordvästra Kenya.