Publicerad den 17 Dec 2020
Välkommen till nyhetsbrevet med
fokus på ClubRunner och kommunikation

Vi kan summera ett händelserikt år och där matchen stått mellan ett lite åldrande administrationssystem och ett mer modernt kommunikationsverktyg.
Nu har vi facit och klubbarna har gjort sina val.

Det är aldrig enkelt att byta från invanda mönster och påbörja något nytt. Men vi har lyckats oerhört bra i distriktet med detta. Vi pratar om övergången från ClubAdmin till ClubRunner.
Efter en intensiv vår och höst kan vi konstatera att vi inte bara fått ett modernare kommunikationssystem utan också ett utökat samarbete mellan klubbarna. Och också ett mer aktivt distrikt.

Vilket engagemang för grundutbildningen i ClubRunner

Två hundra hängivna rotarianer har nu gått grundutbildningen i ClubRunner och flera av deltagarna har valt att vara med mer än en gång. Skulle man räkna på detta så blir det 670 lyssningar från maj till december.
– Det är ett fantastiskt engagemang från klubbarna, summerar en nöjd Magnus Jönsson, vår outtröttlige it-samordnare i distriktet som hållit i utbildningarna.

Uppkopplade...

Utbildningarna har i huvudsak genomförts digitalt via GoToMeeting och det sista passet äger rum i torsdagen den 17 december.
Vi kan nu kosta på oss att säga att distriktets klubbar valt ClubRunner
– Men redan efter helgerna kör vi igång med utbildning i distriktsmodulen för funktionärerna i vårt distrikt, både nuvarande och kommande, säger Magnus som återkommer när planeringen är lagd.

Nu närmar sig årsskiftet

1. RI-fakturan. När är med andra ord snart dags att betala. Kontrollera därför att integrationen mellan CR- och RI-registren inte har några Member Type Mismatches som det heter på integrationsspråket.

2. Är avslutade medlemskap också avslutade hos RI?

Flera klubbar har avslutade medlemskap som RI inte känner till, ofta därför att avslut gjordes i CR innan ni aktiverade integrationen med RI. Avslut rapporteras nämligen inte retroaktivt. Medlemsstatus kontrolleras med funktionen RI integration/Jämför & synkronisera. Se instruktion på supportsidan Införande avsnitt 3, rubrik Vanliga skillnader vid synkronisering.

3. Kolla medlemsstatusen. En enkel väg att kolla medlemsstatus hos RI - utan att logga in hos RI - är CR-funktionen Transfer New Member: blå knappen på sidan Medlemskap/Medlemslista i ClubRunner. Den funktionen är tillgänglig för alla som har minst behörighetsnivå 50 i klubben. Sök med namn, e-post eller RI-nummer.
Koll med inlogg hos RI kan däremot bara göras av de sex funktionärer som är registrerade hos RI (president, sekreterare, executive secretary, skattmästare, medlemskommitté-ordförande, TRF-ordförande).

Kommunikation på både webb, i app och som nyhetsbrev

I och med övergången till ClubRunner har alla klubbar en modern och fräsch miljö att jobba i. Vi har märkt ett större engagemang och det har automatiskt bidraget till ett utökat samarbete mellan klubbarna, säger Birgitta Rydztröm,Växjö RK, som tillsammans med Ann Lönnberg, ÄngelholmTom Nilsson Ängelholm-Luntertun och Magnus Jönsson, Örkelljunga utgör distriktets kommunikationsgrupp.
– Vi vill här också passa på att slå ett extra slag för Club Runner-appen som är ett briljant informationstorg.

Om ni inte laddat ner den till era mobiler så gör detta och sitt i lugn och ro under julhelgen och bekanta er med den. Du laddar ner den från AppStore eller Google Play.
Vi har kommit långt med ClubRunner på kort tid och verkligen nyttjat den här coronatiden med att växla upp och lära oss.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

önskar kommunikationsgruppen: Ann, Tom, Birgitta och Magnus!

Du har fått det här nyhetsbrevet för att du är president sekreterare, it-samordnare eller skattmästare i din klubb.