Det är bara en vecka kvar av Annikas guvernörsår när intervjun görs över telefon.
Hon är full av energi som vanligt och precis hemkommen till familjegården efter midsommarhandlingen.
I köket väntar livspartnern Joel och de fyra barnen.
Gården som för övrigt är känd för uppfödning av suggor och en verksamhet
som drivs av Joel.

För dig som kan ditt Rotary vet säkert att Annika från Laholm-Hök RK blev Sveriges yngsta distriktsguvernör, (DG).
Även om hennes svärfar som också är rotarian svarade henne: ”Du sa väl nej”, när hon berättade om sina planer.
Nu kan hon också på sin meritlista lägga till den första sommarprataren på webben.

Dina tre bästa minnen som DG?
– Har så många positiva upplevelser och det häftigaste blir nog ändå Assembly i USA
där jag träffade människor från hela världen. Man inser hur stort Rotary är.
Hon blev mäkta imponerad över alla skickliga talare och hur deras presentationer var upplagda.
Något hon fångat upp och tagit med sig både privat och i jobbet som konsult inom molekylär biologi.
– Men det var också en ”personlig resa” och en prövning i att vara ifrån barnen så länge. Min yngsta var bara 7 år då.
Stormötena som inspirerade
Men även stormötena när hon reste runt i distriktet och träffade alla härliga medlemmar har gjort ett stort intryck
och gett energi. ”Det är så roligt när du kommer” är kommentarer hon tagit med sig och blivit inspirerad av.
- Det är i dessa möten som idéer uppstår och erfarenheter delas.
Minns särskilt de första stormötena i Halmstad och Ängelholm men också i Växjö.
Det var en speciell känsla att vi samlade så många på en gång. Det blir på något sätt på riktigt
när man möts personligen. Flera har också mailat mig efteråt och hållit kontakten.
Ett annat minne som dyker upp under samtalet är när hon åkte klockan fem på morgonen till Åhus.

Annikas upplägg med att träffa fler klubbar vid sina guvenörsbesök blev en ny upplevelse.
Istället för att besöka varje klubb arrangerade hon ”stormöten” där flera klubbar deltog samtidigt.
Att kunna kommunicera är viktigt och Annika testade ett nytt grepp och använde lite då och då distriktets Youtube-kanal
där vi fick korta personliga filmer med olika budskap.
– Med tiden fick jag kläm på hur jag skulle prata.
Något jag kan rekommendera om man känner sig bekväm med att se sig själv på video.

Den tredje upplevelsen är Cowboyfesten eller det som vi i Rotary är vana att kalla distriktskonferensen.
Även här ett nytt grepp.

Vad händer nu för din del i Rotaryvärlden?
Det väntar nya och spännande uppdrag för en ”föredetting”. Även på det internationella planet.
– Jag blir ordförande för distriktets The Rotary Foundation (TRF) och ska bland annat supporta vår nästkommande
distriktsguvernör Agneta Råberg så att vi kommer igång med månadssparande i våra klubbar. I den här rollen
hoppas jag också att vi kan bli mer aktiva med att genomföra projekt, vilket jag tycker vi har för lite av just nu.
Jag hoppas att nya hemsidan kan medföra att vi får ett större utbyte mellan klubbarna.

Annika har nyligen fått ett internationellt uppdrag från Rotary International (RI) där hon ingår i en ny kommitté som
bildats för unga PDG:er, alltså de som varit distriktsguvernörer.
– Det är så hedrande och ska bli väldigt kul. Kommittén kommer med största sannolikhet att ha en direkt ingång
till styrelsen i RI. Men får återkomma om detta uppdrag längre fram när jag vet mer. Ni som känner Annika vet att hon brinner
för att föryngra och arbeta med ungdomar och det får hon nu möjlighet att göra.
Som tidigare distriktsguvernör har hon också en roll under det här året, som är viktig att komma ihåg, att hoppa in i rollen igen
om något händer innevarande guvernör.

Vad har uppdraget som DG betytt för dig personligen?
– Har sett det som en fantastisk värdefull utbildning som till viss del skulle kunna jämföras med en
ledarskapsutbildning på ett universitet. Jag har försökt att ta lärdom av sådant som dykt upp i att hantera olika typer av människor.
Men även lärt mig att tala inför folk och hur väsentlig presentationstekniken är.
Även självförtroendet och sin självkänsla har hon förbättrat.
– Har varit rätt självkritisk och lärt mig att hantera individer som haft en annan grundsyn än min.
Men har tyvärr också stött på motstånd som jag har kopplat till att jag är kvinna och tillhör de yngre.
Jag har insett hur viktigt det är att ha ett bollplank innan man lägger fram en idé. Har lärt mig att ”stå på mig”.
Det har ibland varit tufft för barnen att jag varit borta en del och på jobbfronten gick jag ner till 25 procent.
Men det har fungerat väl, men det krävs att man strukturerar upp sitt jobb och liv och har ”Rotarytider”.

Och för ditt yrkesliv?
Det viktigaste är det stora nätverk som jag fått och känslan av att våga söka lite skarpare tjänster.
Kan varmt rekommendera att gå vidare i Rotary för dig som funderar på detta.

Tips till inkommande distriktsguvernörer?
Att hålla nära kontakt, att ha månadsbrev som går ut till alla medlemmar.
Nu i dessa coronatider har vi ju blivit riktigt vana vid att hålla digitala möten och det tror jag kommer att fortsätta,
men vi får inte glömma bort vikten av att ses fysiskt.
Att även ta åt sig av komplimanger och ha roligt!

Vad gör du i sommar?
– Jag tänker först slöa en del och sedan blir det scoutläger i Stockholms skärgård där jag är scoutledare sedan många år.
Det verkar som att det kan bli av. Då blir det fjärde gången och det ska bli så himla kul. En riktigt härlig plats att vara på.
Sedan blir det att bygga trädäck vid sommarstugan i Mellbystrand.
Då det inte blir någon resa till Hawaii och 2020 års Rotary Convention har Annika införskaffat en ”hawaiihängmatta”
för att ändå få ett uns hawaiikänsla.

Nu ser vi fram emot en riktigt härlig sommar och bästa starten på Rotaryhösten!
Text: Birgitta Rydztröm
Foto: Annika Svensson