Publicerad den 12 Oct 2022
Vi har under 2022 haft tre inresande team, två  från D 1360 Island och  ett från D 3012 Indien. Utbytena har blivit mycket lyckade och många nya erfarenheter har utbytts. RFE-kommittén vill framföra vårt stora tack till samtliga rotarianer, som ställt upp som värdar. Nu återstår endast ett besök från D 4670 Brasilien, så är vi i fas med påbörjade utbyten. Besöket är planerat till slutet av augusti 2023.
Nu äntligen är det aktuellt med att skicka ut inbjudan till 5 olika distrikt. Resorna kommer att gå till Belgien, USA, Kanada, Australien och Sydafrika. Utresorna ligger på andra halvåret utom till Australien. Resan till Australien är anpassad i tiden för att kunna kombineras med ett besök på Rotary International Convention. I slutet av maj 2023 anordnas den i Melbourne. För distrikt 2140 i Belgien blir detta deras första RFE-utbyte och deras plan är att utnyttja samma regler, som vi har. Våra dokument har skickats över och översatts. Detta innebär att utbytet börjar med en resa till vårt distrikt i maj 2023, då vi hoppas lägga grunden för fler framtida utbyten med RFE.
Nu söker vi Team leaders och deltagare till de planerade utbytena. Tänk på att kolla vilket datum och och klockslag, som gäller för inskickande av ansökan. Vi har medvetet valt olika dagar för de olika utbytena. Det är möjligt att skicka in fler än en ansökan men notera då vilket ni har som prioritet.

Vi har uppdaterat dokumentet Regler och riktlinjer vad det gäller miniutbyten. Det som har gällt är att hälften av teamet ska vara rotarianer, som aldrig tidigare deltagit i en utbytesresa. Intresset för att deltaga i ett miniutbyte har hitintills varit mycket stort och det har inneburit att det har erfordrats höga poäng för att ha en chans att komma med. Nu gäller samma regler för samtliga utbyten, så det innebär att 1/4 ska vara nya. Har man ställt upp som värd men ej varit ute, så är poängen utslagsgivande, om två har skickat in vid samma klockslag.

Vill ni i klubben veta mer om RFE? Bjud då in någon av kommittémedlemmarna eller varför inte tillfråga någon som deltagit i ett utbyte. Läs mer i deltagarnas reseberättelser.