Publicerad den 28 Feb 2022
Bästa medlemmar

Nu går vi ut på bred front i alla de tio svenska Rotarydistrikten.
Ukraina behöver hjälp och och vi skall hjälpa.

Donationer under hela mars månad DUBBLAS av Akelius Foundation som donerar exakt lika mycket som du gör. Om du bidrar med 200 kronor blir hjälpen 400 kronor och om du bidrar med 500 kronor blir hjälpen 1000 kronor till krigets offer i Ukraina.

Tillsammans kan vi hjälpa för att lindra den humanitära katastrofen i vårt europeiska grannland.
Vi sätter ribban högt - att insamlingen skall nå 20 miljoner kronor - och att vi utmanar Rotary i våra grannländer Danmark, Norge, Finland och Island att göra detsamma. Du är väl med? Även våra grannländer kan använda Rotary Hjälpens 90-konto och få sina donationer dubblade.

Roger Akelius är entreprenör, fastighetskung, filantrop, författare och en stor bidragsgivare till UN, SOS Barnbyar mm. I detta generösa samarbete donerar han alltså lika mycket som vi lyckas samla in, krona för krona, och han har meddelat att han hoppas det att det skall bli riktigt mycket pengar till krigets offer i Ukraina.

Vi vill poängtera att detta är en bland flera pågående insatser. I många distrikt har man redan kommit igång med egna insamlingar. Arbete pågår i enskilda klubbar, distriktets och nationellt. Detta utesluter inte det andra. Alöl hjälp behövs.

Gör så här ...

Sätt in ditt bidrag på något av insamlingsstiftelsens Rotary Hjälper 90-konton.
  • Bankgiro: 900-2973
  • PlusGiro: 900 297-3
  • Swish 1239002973
och skriv "Ukraina" och ditt distrikts nummer (2400) som meddelande.

Självklart är även vänner och bekanta till dig välkomna att utnyttja Akelius dubbling.

Insamlade medel kommer att gå oavkortat att fördelas mellan UNICEF och UNHCR till förmån för Ukraina.

Insamlingen och avtalet med Akelius är en gemensam aktivitet av de tio svenska Rotarydistrikten och stiftelsen Rotary Hjälper.

Hälsningar

Bengt Jansson