Publicerad av Birgitta Rydztröm den 24 Sep 2021
Tom Nilsson och Elisabeth Hamilton är vårt distrikts två lagrådsrepresentanter som båda var på plats i Prag under årets Rotary Institute.
I år hade man valt att slå samman tio zoner, vilket motsvarar större delen av Europa med 34 länder och 104 distrikt.
Här kan du läsa Toms rapport från Rotary Multi-Zone Institute i Prag 14-19 september 2021.

Varje år anordnas Institute för zonerna med utbildningar för DGE (GETS-Guvernor Elect Training Seminar), DGN (District Guvernor Nominee), COL-delegater (Council of Legislation – Lagrådet), TRF-ansvariga samt föreläsningar för distriktsguvernörer och andra funktionärer oftast av några RIP (Rotary International President-Världspresidenter). Både GETS och COL är obligatoriskt för att få verka i den positionen.

2021 valde man att slå samman tio zoner, 15, 16, 17, 18, 19, 20A, 20B, 20C, 21A och 21B motsvarande större delen av Europa med 34 länder och 104 distrikt. Totalt 450 deltagare, största Institute någonsin och första sedan pandemin. Samtliga fick visa upp vaccinationsbevis och bära ansiktsmask på hotell och i konferenslokaler.

Carl-Wilhelm Stenhammar, RI-president 2005-2006.

Shekhar Mehta, nuvarande RI-president.

Tisdag till torsdag pågick GETS och DGN-utbildning där DGE Peter Glimvall och DGN Magnus Uvenfeldt deltog. Torsdag COL-utbildning där Elisabeth Hamilton och Tom Nilsson deltog. På fredagen TRF-seminarier där TRF-kommitténs ordförande Annika Svensson deltog och lördag-söndag Institute- föreläsningar. Vår DG Bengt Jansson hade privata förhinder att deltaga.
På plats fanns världpresidenten RIP Shekhar Mehta, förra RIP Holger Knaack och även vår svenska RIP Carl-Wilhelm Stenhammar, som var med på COL-utbildningen.

Instituteordförande var tjeckiskan Irena Brichta, som vi hade glädjen att ha som gäst på distriktskonferensen i Ängelholm 2016.

Instituteföredragen under lördagen och söndagen handlade mycket om polio, fred, ledarskap med mera.
På Prags Kongress Center anordnas också ”House of Friendship”, en utställningsdel av godkända Rotary vendors, med möjlighet att köpa Rotaryattiraljer och marknadsföra Convention och projekt.

Ett fantastiskt Rotaryevenemang som nästan kan jämföras med ett Convention, som kommer att vara i Houston Texas 2022.

Tom Nilsson, på uppdrag av PR-kommittén.