Kära Rotaryvänner!
Hoppas att ni haft en fin juli, även om det både blåst och regnat. Men det har åtminstone varit sol då och då!

Klubbesök och klubbmöten
Nu förbereder jag och mina assisterande guvernörer oss för klubbesök, fysiska eller digitala. Givetvis hoppas vi på det förstnämnda. Hoppas samtidigt att det ska finnas förutsättningar med gott om utrymme så att deltagarna kan sitta med bra avstånd emellan sig. Men föredrar ni digitala möten så blir det så – varje klubb bestämmer! Jag bifogar lista för klubbesöken så ni kan se när vi ska ses!

Viktigt att klubbarna kommer igång
Det är jätteviktigt att alla klubbar kommer igång med någon form av mötesverksamhet när hösten startar. Känner ni oro för coronasmitta så är ett bra alternativ att träffas i ett GoTo Meeting-möte på webben. Kontakta vår DITS Magnus Jönsson, magnus@emak.se så hjälper han er att komma igång!

Distriktskonferens
När det gäller Distriktskonferensen 23-25 oktober i Växjö kommer den att genomföras, fysiskt eller digitalt som ett webbinarium. Skulle vi besluta oss för ett webbinarium blir det ”bara” 24-25 oktober. Program och besked om mötesplats kommer i nästa Guvernörsbrev som utkommer i början av september.

RLI, Rotary Leadership Institute
RLI har bestämt att höstens möten blir digitala och facilatorerna arbetar för fullt med att anpassa programmet till den virtuella världen!
Gun Klevås, som är distriktets RLI-ansvariga, bifogar här en inbjudan med information och hur man anmäler sig.
Platserna brukar gå åt fort så vänta inte med att anmäla dig. RLI är en väldigt bra utbildning. Inte minst för inkommande presidenter och medlemmar i klubbstyrelserna.

Rotaract
Rotaract är numera fullvärdiga medlemmar i Rotaryfamiljen! Ansvarig i vårt distrikt är Elin Nyberg, som är medlem i Rotaract Kristianstad, som är den enda Rotaractklubben i distriktet. Det ska vi försöka ändra på! Jag tänker att det vore roligt om vi kunde starta nya klubbar i Karlskrona, Halmstad, Växjö, Ängelholm eller några andra städer! Så ett tips till klubbstyrelserna är att ta en kontakt med Elin, som också sitter i Rotaracts Landsråd. Hon nås på elin.nyberg11@gmail.com

Nytt fokusområde -  miljö och hållbarhet
Kanske har ni sett eller hört att Rotarys 6 fokusområden har utökats med ett nytt! Nämligen att stödja miljön. Mer än 18 miljoner dollar i The Rotary Foundations globala bidrag har beviljats miljörelaterade projekt under de senaste fem åren. Att skapa ett tydligt fokusområde för att stödja miljön kommer att ge Rotary-medlemmar ännu fler sätt att åstadkomma positiv förändring i världen och öka vår påverkan.

Inbjudan
Distrikt 2350 och 2370 som finns i Stockholmsområdet bjuder in till ett webbinarium den 24 augusti med titeln "Expedition Rädda Östersjön". Se bifogad länk med inbjudan och anmälan.

Skydd av personuppgifter
Klubb- och distriktsmatriklar kan innehålla rotarianers personuppgifter. Därför vill RI:s dataintegrationsteam betona att
  • Matriklar ska aldrig distribueras till allmänheten eller publiceras på webbsidor som är tillgängliga för allmänheten. Digitala matriklar bör vara lösenordsskyddade eller kräva en inloggning för att komma åt dem.
  • När du samlar in personlig information, låt dina medlemmar veta i förväg hur deras information kommer att användas.
Växlingskurs dollar
Rotarys officiella dollarkurs för både RI och The Rotary Foundation under augusti månad är 8,75 för 1 USD. Bra att veta när man ska skicka pengar till USA!

Var rädda om er, håll distans, nys i armvecket och tvätta händerna ofta!

Bästa Rotaryhälsningar
Er Distriktsguvernör Agneta