Publicerad den 05 Nov 2020
Välfyllt och berikande som vanligt.
Om distriktskonferensen, projekt Kenya, End Polio Now och att vårt distrikt var bäst i Sverige på att stötta Rotary Doctors under förra verksamhetsåret. Med mera.

Kära Rotaryvänner!

Klubbesök
I skrivande stund har jag haft förmånen och glädjen att besöka 45 av distriktets klubbar varav 2 digitalt och det har varit så roligt! Tack till er alla för att ni tagit så väl hand om mig och de assisterande guvernörerna! Det är så roligt att skapa nya kontakter och få ta del av allt bra ni gör ute i klubbarna!
Tyvärr tar Covid-19 ett hårt och allvarligt grepp om oss på nytt, så de klubbar jag har kvar att besöka kommer troligen bli i digitalt format nu i höst, men jag hoppas att jag kan göra fysiska besök hos er – om inte förr så till våren!

Distriktskonferens
Vi hann också genomför vår distriktskonferens, under eminent ledning av vår konferensgeneral Peder Möllerstedt, Växjö RK, som startade på fredagskvällen med ett samtal mellan vår världsberömde glaskonstnär Bertil Vallien och förre Domkyrkokaplanen Leif Adolfsson, som handlade om Bertils underbara altarskåp i Växjö Domkyrka. Men också om Bertils uppväxt och vuxna liv och hur han räddade Johansfors glasbruk genom att rita Chateauglaset för 40 år sedan och dessa glas tillverkas fortfarande!

Lördagens konferens hölls coronasäkrad på Konserthuset i Växjö. Kristina Nilsson salen rymmer 786 platser och vi var drygt 100 personer så det fanns gott om svängrum. Vi hade också drygt 30 personer med oss digitalt. Väldigt spännande föredragshållare som alla imponerade på auditoriet och det bästa av allt, vi kommer att lägga ut hela dagen på en låst Youtubekanal! När den är på plats får ni alla en kod så ni kan gå in och titta på hela programmet eller valda delar!

Kvällens bankett god mat och många glada skratt hördes från de olika borden, dock ingen dans, men väl en skicklig magiker som också underhöll med pianomusik och även stadens revymakare visade upp sig.
Söndagen startade med parentation där vi mindes 27 avlidna Rotaryvänner i vårt distrikt och därpå följde årsmötet där de 49 närvarande klubbarna, av distriktets totalt 56 klubbar, röstade för att lämna SRS, Svensk Rotaryservice, 30 juni 2021.
Ett stort tack till Magnus Jönsson, som filmade hela konferensen, Sara Norrby-Wallin som såg till att inspelat material kom upp på skärmen och till mitt lokala DG-team som arbetat med förberedelser hela gångna året, Gisela AnderssonBirgitta RydztrömCarl-Gustaf GötheLars HornborgPeder Möllerstedt och Thomas Nordahl!

End Polio Now
Hela 16 350,- skänktes till End Polio Now, men jag hoppas att ni som inte var närvarande vill skänka en slant under november månad, som är Rotary Foundation månad genom att swisha:
123 09 962 64
och ange Polio! Pengarna växer snabbt genom att distriktet skjuter till DDF medel som matchas med 100% av TRF World Fund och 2 till 1 av Bill och Melinda Gates Foundation. Donera USD 2 000 och det blir till USD 12 000!

Rotary Doctors
Distrikt 2400 är bäst i Sverige på att stödja Rotary Doctors under föregående verksamhetsår!
Hela 848 800 kronor är inbetalt och näst bästa distrikt har betalat in 773 720 kronor. Stort tack till alla er klubbar som medverkat till detta fina resultat!

Projekt Kenya
Alvesta RK har under många år deltagit och samordnat samverkansprojekt inom fokusområdet ”Vatten och Hygien” i Kenya och flera klubbar har ingått i denna samverkan. Samarbetet med Kenya sker för närvarande direkt med Kenya Organisation for Environmental Education KOEE för att korta beslutsvägarna och få bättre och snabbare uppföljning av projekten.

Foto: Alvesta RK

Inbjudan att delta i projekt kommer att skickas ut 16 november till alla presidenter i distriktet och inbjudan kommer också återfinnas på distriktets hemsida under TRF! Såväl DG Agneta Råberg och IPDG och tillika ansvarig för TRF i distriktet Annika Svensson stödjer detta initiativ!

Projekt Mocambique
Många av er minns säkert de två vattenprojekt i Mocambique som 13 klubbar i distriktet genomförde med K-G Lundberg, Klippans RK i spetsen. Häromdagen fick jag ta del av ett brev från Madeleine Fogde, som hjälpte oss med kontakter i Beira, där hon berättade att pumparna i Cheringoma nu 10 år senare fungerar alldeles utmärkt. Tänk så många som kunnat dricka vatten hela tiden alla dessa år!
Cheringoma rödmarkerat.

The WASH Rotary Action Group
Ni som är nyfikna på vad denna grupp arbetar med kan få information på www.wasrag.org. De vill gärna nå ut till klubbarna i vårt distrikt och kommer att adressera information till alla klubbpresidenter.

ESRAG, Environmental Sustainability Rotarian Action Group.
De arbetar framförallt med klimatfrågor och vill ni veta mer gå in på ESRAG:s globala hemsida https://www.esrag.org/

Det finns nu en inbjudan till ett digitalt seminarium den 24 november.
Se länk med inbjudan här till höger.

Covid-19
Dessvärre har som jag inledde med, pandemin tagit ny fart på många håll så var rädda om er, var noga med att tvätta händerna och sprita dem, undvik stormarknader, buss och tåg, håll avstånd, och nys i armvecket!

Många Rotaryhälsningar
Er Distriktsguvernör Agneta