Publicerad av Birgitta Rydztröm den 13 Jan 2023
Hur kan vi hjälpa Ukraina? Jo, vi tillverkar fältkaminer som man kan använda till värme och att laga mat.
Ungefär så har snacket varit i Broby Rotaryklubb. En medlem tar initiativ. Vad händer? 200 fältkaminer tillverkas i ett samarbete mellan 11 lokala företag. De första 100 kaminerna är just nu på väg till Kiev. Det här har så klart också uppmärksammats av media. Som det har bockats plåt och svetsats i Broby. Snacka om verkstad!

«Det kändes som ett lämpligt projekt. God samverkan och något som ukrainarna har nytta av. Vi i Broby har ju sedan länge stöttat en barnklubb i Kiev, » säger president Fonger van der Werf, till Kristianstadbladet som publicerat en helsida. Det är företaget Väderstad i Mjölby kommun som bidrar med ritningar till alla som vill tillverka.

Carl-Magnus Bertilsson är initiativtagare och ny medlem i Brobyklubben. Carl-Magnus är vd på PM Broby AB, som gjort plåtarbetet och skorstenen.
Mycket bra initiativ som inspirerar oss alla! Vi hoppas kunna följa upp med artiklar om hur kaminerna tagits emot och används.

Av upphovsrättsliga skäl kan vi inte publicera artikeln.

Foto: Väderstad.