Publicerad av Bengt Jansson den 10 Oct 2021
Vi har redan kommit in i månaden oktober och den krispiga hösten är här. En del av de fina dagarna har jag själv kunnat utnyttja till lite golfspel, men mycket av tiden just nu lägger jag på klubbesök och den sista planeringen inför distriktskonferensen. Vi blir drygt 130 personer till lördagens konferens och på den efterföljande banketten blir drygt 100 personer. Riktigt bra uppslutning tycker jag och från klubbesöken förstår jag att många längtar att träffa andra Rotarianer. Nu har vi stängt möjligheten till att efteranmäla sig och de som anmält sig kommer att få en bekräftelse utsänd inom de närmaste dagarna. Vi hälsar alla välkomna till Ängelholm.
Under mina klubbesök har vi lagt fokus kring vår medlemsutveckling och hur vi skall åstadkomma tillväxt i klubbarna. Det finns mycket att göra men vi skall ha respekt för att detta tar tid. I Sverige finns idag tio distrikt och dessa har funnits sedan 1986. Under de senaste tio åren har antalet medlemmar i Sverige sjunkit med drygt 10 000 medlemmar och det har kommit en uppmaning till oss sittande guvernörer i Sverige att återkomma till Rotary International med ett förslag på ny distriktsindelning. Anledningen till det hänger samman med att RI sätter krav på en minsta storlek på distrikten. Under sommaren tillsattes en arbetsgrupp som hade till uppgift att komma tillbaka med ett förslag. Förslaget presenterades för några veckor sedan och samtliga tio guvernörer i Sverige ställde sig bakom det. Förslaget innebär att dagen tio (10) distrikt avvecklas och samtidigt skapas sex (6) nya distrikt i Sverige. Den föreslagna tidpunkten är att den nya distriktsorganisationen skall gälla från och med 1/7 2023 och förslaget för södra Sverige redovisas nedan.

Som ni ser så kommer vårt nuvarande distrikt att delas upp i tre (3) nya distrikt – Halland går till det orangea distriktet, Kronoberg går till röda distriktet och Skåne / Blekinge hamnar i det lila distriktet. Nu avvaktar vi det slutliga beskedet från RI och därefter återkommer jag till samtliga med mer information.

Verksamheten i distriktet börjar komma igång på ett bra sätt efter pandemin och de flesta klubbarna har en bra verksamhet. RLI har påbörjat en ny utbildningsomgång, vi hade ett RFE utbyte med Island i slutet av september och i Ljungby planeras det för RYLA till våren. Vi har dessutom blivit inbjudna till Lundaspex den 23 november. Det är Lund-Ideon RK som anordnar detta och det vi får se i år är det kända spexet Djingis Kahn och det är skrivet av Hans Alfredsson. Jag har själv sett det under mina år i Lund i början av 80-talet och det är riktigt bra. Inbjudan har gått ut till samtliga presidenter och anmälan skall ske senast den 12 november.

Ha en fortsatt fin höst och jag hoppas vi ses på distriktskonferensen.