Publicerad av Birgitta Rydztröm den 21 Apr 2021
Projektet "Köp en extra" som går in på sitt sjunde år har blivit mycket uppskattat. Men det höll på att gå om intet 2020. Men med starkt engagemang och härlig spirit hittades en lösning. Det här är ett utmärkt exempel som visar att när vi gör saker tillsammans så blir det resultat och vi gör skillnad.

Sedan flera år tillbaka har Rotaract i Kristianstad haft ett framgångsrikt välgörenhetsprojekt med ”Köp en extra” som innebär att man samlar in hygienartiklar, underkläder, strumpor, vantar med mera som skänks till Skånes Stadsmission i Kristianstad. Under en weekend, ofta före jul, är man på plats på ICA Maxi och där generösa förbipasserande skänker varor som kommer till nytta. Köper man en tandkräm kanske man kan köpa en extra och skänka och så vidare. Sin vara lägger man sedan i Rotaracts kundvagn.

Karin Arndt, enhetschef och Anna Johansson, platsansvarig på Skåne Stadsmission i Kristianstad och till höger, vår egen president, Elin Nyberg.

Under 2020 såg det länge ut att inte bli något. Men med en stark vilja, goda idéer och gott samarbete med Skånes Stadsmission, ICA Maxi, rotaractare och rotarianer i vårt distrikt och granndistrikten 2390 och 2410 lyckades man ställa om och genomföra en Swish-kampanj som gav lite drygt 22.000 kronor. En del av pengarna omvandlades snabbt till julkassar som personal från stadsmissionen packade och som kom till nytta direkt.
Insamlingen pågick under en månad.
– Köp en extra är ett mycket uppskattat lokalt projekt och vi växlar mottagarna från år till år. I år kan det bli Kvinnojouren som kommer att ta del av det vi samlar in, säger Marinela Prodan, från Rotaract.